Dagens notering

Världens befolkning har ökat lavinartat de senaste 100 åren. På 60-70 talen fick barnen lära sig att det fanns tre miljarder människor på våran planet. I skrivande stund så finns det 6,957,822,687 människor på våran jord. Alltså Sex miljarder niohundrafemtiosju miljoner åttahundratjugotvå tusen sexhundraåttiosju människor delar denna planet med varandra. Sen det värsta är att befolkningen inte bara ökar än idag, det går fortfarande snabbare och snabbare. Från 6 till 7 miljarder tog det ca 12 år. Nästa miljard beräknas ta 8 år.

Växthuseffekten? Global uppvärmning? Svält(åtminstone delvis)? Kan alla dessa världsproblem vara en effekt av denna otroliga befolkningsökning?

Well... I figure yes.

Vad gör man då åt detta?

Ska vi kanske bara låta folk dö som flugor på ställen där de idag inte knappt kan klara sig utan hjälp från omvärlden? För att jämna ut siffrorna lite innan vi når bärgränsen och populationen kraschar och drar med sig alla(inte alla men många) oberoende deras status eller makt... och det kanske inte är så gied för dem. Men är det detta jag föreslår? Självklart inte. Men problemet är: Hur ska man lösa det? Många tror att vi redan är långt över jordens bärgräns och då har vi två alternativ: Antingen leva tills populationen ändå kraschar, eller låta folk dö tills vi är under gränsen.

Det är så jag ser det. I alla fall är det så jag ser på det idag. Har någon annan individ än mer humant sätt att se en lösning på problemet så är jag idel öra. Tills dess, hoy!

Sedan jag började på det här inlägget har världens befolkning ökat med 5015 människor.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0