Bad Gastein - The Recap

Jag tänkte göra en ordentlig recap på veckan som gått, främst för min egen skull så att jag faktiskt kan memorisera allt roligt, spårat, inbakat och utbakat som hänt. Annars kommer jag förmodligen glömt allt inom en månad... eller ialf alla sjuka småsaker som förgyllt tillvaron.

Men låt oss ta det från första början, here we go.

Torsdag den 17:nde Februari: Jag gör mitt sista pass i skidskolan och är hemma vid 6-tiden med pengar i fickan och en dröm om vita berg som ska förverkligas inom kort. Packningen gick hyffsat smärtfritt, en fullproppad boardbag, en semifull resväska och en halvtom ryggsäck var allt som behövdes för att det inte skulle finnas några prylar kvar som jag kunde komma att sakna. I hopp om att få en god natts sömn gick jag och lade mig hyffsat i tid(11-isch) och somnade direkt, underbart. Bara för att vakna när klockan var tjugo minuter i tre och ligga sömnlös tills det var dags att kliva upp(rulla ur) vid halv sex.

Fredag den 18:nde Februari: Proppar i mig en alltid lika slabbig portion mikrogröt innan jag raidar kylskåpet i hopp om att finna lite saker att fylla min till synes alltid så hungrande mage under den nätta 24-timmarsbussresan. Sen hinner jag med att ta adjö av mitt kära Gökhem innan vi rullar in mot Herr Holmstrands boende för att möta upp med honom och Herr Lagergren. Laggan överraskar med att vara i tid och Philip hade stresspackat på 5 min. Efter några minuters funderande lyckas vi stuva in all packning med tillhörande ägare i en X3:a som aldrig verkat så liten. En dryg timmes färd till Jönköping och vi är redo för lite mer frukost i väntan på bussen. Passande nog så skulle vi hämtas upp precis bredvid Gyllene Måsen vid A6 så en frukostmacka var given medans de andra två envisades med sina jävla McToast.



Stopp numero uno

Vi står stressade som as och kollar på klockan. Tretton över, fjorton över, vart fan är bussjäveln? Femton över, sexton över, vi kanske borde ringa? Men arton minuter över sju står den där i all sin prakt. Den fantastiska plåtburken som ska ta oss tvärs över kontinenten... eller nått. Till vår förvåning så är vi i princip ensamma där. Med oss fanns det totalt 9 st på bussen... men det var rätt gött att få några timmars softande innan vi packade bussen full i Kristianstad och Lund. Men innan vi ens kom så långt så vaknade jag ur min skönhetspowernap utav av att Philip hojtade något om vatten, rök, chaufförer och skolbarn. Vips så stod vi där på en busshållplats utan för någon random-skola i mitten av ingenstans(Småland) och tittade på medans vi läckte bajsvatten. Som tur var lyckades vår käre chaufför ordna den saken med en slangklämma temporärt tills vi kom ner till Öresundsterminalen och fick bussen lagad på riktigt... vilket slutade upp med att vi innan ens kommit ur landet låg tre-fyra timmar efter schemat. Way to go! Sedan hände inte jättemycket, vi kom över bron till vårat vit-röda grannland och folket som inte redan suttit på bussen i några timmar stimmade som aldrig förr medans vi försökte få lite sömn. Färja, rödby-puttgarden. Buss, Autobahn. Stopp mitt i ingenstans kl.23 för kvällsmat och toalettbesök. Efter detta stopp gick det utför, ingen sömn på hela natten. Tror att jag lyckades pricka in en knapp timme i höjd med Österrikiska gränsen men den gav inte så mycket. Sömnbrist, rörelsebrist och allmän fml-känsla de sista timmarna var ingen höjdare. Dessutom så gav den så välkända åksjukan sig påmind lagom till att de andra började få upp hoppet om ett slut på resan. Väl framme så stapplade vi alla ut, ofräscha som bara vi kan vara. Letandes väskor och dylikt för att sedan trava iväg i en okänd "alpby" och häva in all skit i ett förvaringsrum. Ungefär där kommer världens i särklass skönaste fotöljer(?) in i bilden. Efter att ha grävt fram dem under danskarnas packning så däckade de tre musketörerna där i några timmar.



Bästa sömnen på hela veckan


Fan vad tid den här jäveln tog... från och med nu så skippar jag novelltexten och bara skriver randomshit som hände i någorlunda ordning ok?

För att avsluta lördagen så drog vi och käka känguru och packade in oss på rummet innan vi upplevde Red Bull Playstreets från bästa möjliga åskådarplats, nämligen vår egen balkong. Epic. Sedan var det den första kvällen på Vuhrers och tidigt i säng för bästa förutsättningar för skidåkning.

Söndag: Vi är uppe med tuppen för att kunna njuta av solen. Blir chockade över hur lite snö det ligger på berget och åker mest runt och ser oss runt i systemet. Höjdpunkterna var väll lite semioffpist som ledde till veckans jobbigaste "klättring" tillbaka i pisten och lite topless solande Vikingstyle i parken. Kvällen slutar sedvanligt på Vuhrers.


It's good for you
Måndag: Vaknar upp och ser snön vräka ner utanför fönstret och vi chansar oss bort till Sport-Gastein där vi hört att det skulle finnas den bästa skidåkningen i systemet. Stämningen är på topp i kabinen upp men väl uppe på toppen blir vi lite konfunderade... okänt berg och noll sikt. Kanske bäst att ta pisten ner. Men vi lyckas ändå hitta några riktigt fina offpistrepor som suger musten ur de där stumparna vi är vana att kalla ben. Sen en mycket energirik lunch i "mittstugan", gulasch, apfelstrudel, redbullcola och kitkat. 120 spänn, svårt. Efter lunch mycket skogåkning, kanske den bästa sådana på hela veckan och hem från Sport-G drar tre glada pojkar efter en fantastisk dag i backarna. Kebaben satt nog aldrig så bra som då. Powshots i skägget var också en ny och väldigt tillfredställande upplevelse under dagen!

Sikt: Nej

Tisdag: Vissa gick ut lite hårt på måndagskvällen så då väderförhållandena var liknande måndagens så beslutade vi att inte pusha hela vägen in i kaklet utan drog hem från backarna i Bad runt två och lovade oss själva att Onsdagen skulle vi vara i första kabinen upp i Sport då de hade utlovats sol.

THE REST IS 2 CUM

(See what I did there?)

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0