Alltså

Miljö. Allting pekar på att det går åt helvete.
I Amerika kostar fetma staten dubbelt så mycket som cancer gör. Fetma som är en följdsjukdom av att man helt enkelt äter för mycket, och mat är just en stor del av det som kan komma att störta oss alla i fördärvet.
För att alla på jorden ska kunna leva som en Amerikan skulle vi behöva tillgång till 7 jordklots resurser(4 för svensken). Detta betyder att vi lever över våra tillgångar. 7 gånger!!
Detta är bara något av det som oroar mig. Vilken människa som helst med ett uns av logiskt tänkande inser att detta inte är hållbart.
En annan sak är metall. I snitt behövs 60 kg metaller för att försörja medelsvensken med mat, hushåll, vatten och värme under ett dygn. 60 kg. Det är 22 ton på ett år. Alltså tjugotvåtusen kilo metaller som brutits från jordens inre. Och gruvdriften bara ökar, samtidigt som dess miljöpåverkan skenar.
Varför sitter vi här?
Svaret är enkelt.
Pengar.
Så länge det finns vinstintressen så kommer det vara dyrare att välja det miljövänliga alternativet kommer företag som drivs med vinstintresse(alla företag) välja det som är billigast för minsta peng, utan någon tanke på miljön. Till exempel: Har jag tur kan jag åka tur och retur till Stockholm en helg för 650 kr(minst). För 650 kr kan jag också flyga till London... tillsammans med en vän.
Hur faen kan det gå till?
Hur kan tåg vara ett försvarbart alternativ till att ta bilen när det är billigare att flyga? Det är ju bara löjligt...
U mad?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0