Hej hem

Så, nu var jag här igen. Det har gått några dagar sen sist. Hoppas du inte saknat mig för mycket soffan.
Från slottet på Badstrandsvägen till lantgodset Ravelstorp, en del har det bra.
Måste erkänna att det känns lite sådär att åka från en varm och mysig lägenhet till ett kallt och mörkt hus där ingenting hörs förutom mitt eget knapprande på tangenterna. Sedan att sätta sig vid lunchbordet lite kall och hungrig och bli bombarderad av frågor av alla de slag(ja, de vill ju bara veta, för att de bryr sig om mig men borde inte det finnas en gräns någonstans innan: Ja, men vad har ni gjort mer då? Lagat mat? Städat? Duschat?... Ja mamma, vi har duschat. Vi har även tagit på våra skor, borstat tänderna, låst upp ytterdörren med mera...).
På vägen hem så lyssnade jag som sig bör på morgonpasset och blev som vanligt lite trevligt provocerad och meddragen i deras diskussioner om saker och ting, bland annat om ett visst tv-program som går ut på att ett gäng amerikaner ska göra "svenska" saker.
Och vad tänker du på när någon säger Svenskt?
Jag tänker på alla nationalistiska(inget fel med att vara det men i detta fallet borde de ju våga stå för sina riktiga åsikter och kalla sig RASister istället) små nissar som går runt och stolt räknar upp saker som köttbullar, kanelbullar, röd-vita stugor, dalahästar och mera krimskrams. Detta är sådant som ska bevaras, håll Sverige svenskt, släpp inte in Hassan och Muhamed, Gregor och Olga, Li och Yang.
Alltså, vafan inte då för?
Jag tänker inte ta diskussionen om hur ingenting är svenskt(kommer fortfarande ihåg denna SO-lektionen där vi slog hål på illusionen om de mesta "typiska" svenska sakerna och dess egentliga ursprung) utan snarare hur skulle några invandrare förstöra något? De kommer hit och försöker överleva som alla andra.
Det är ju snarare vi som förstör för dem. De tvingas mer eller mindre att anpassa sig till oss och de saker som de tar med sig till oss ändrar vi efter eget tycke och smak(detta kan ju både vara en för och nackdel(fördelarnas fördel är ju självklart kebabpizzan))
Jag känner att jag kommer inte så långt här. Men jag tycker ialf att det är nästan det osmakligaste som finns att ge som argument till varför man inte vill har in invandrare i Sverige att "vi måste bevara det svenska". Först och främst för att ingenting är riktigt svenskt och för det andra för att skulle vi aldrig få några influenser utifrån skulle vi snart gå under. Simple as that.
Sedan förövrigt så är det en liten intressant tanke att ca 20 "invandrare" kostar staten lika mycket som 1 enda barn gör under sitt liv. Så för de som klagar på att invandrare kostar pengar, tänk igen.
Och när jag slutat hata på hatare så tänkte jag idag: Byta till vinterdäck, skriva på min samhäll, städa, läsa och skriva på samhällen. Imorrn är det introduktion på byttan och sedan kommer Pia. Fint liv.
Badhus är väll ändå en svensk uppfinning, eller...

Kommentarer
Postat av: Pia

tänk om dom snor midsommarafton!

2011-11-03 @ 13:00:56
Postat av: Ingemar

Ja usch, då kanske vi skulle vara tvungna att förklara att vi snott det från germanerna och att stången är en snopp!

2011-11-03 @ 13:19:31
URL: http://brodernabra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0