Time to be: Awesome

Dagens mainevent: Föreläsning om Positiv psykologi med Lyckoaktivist. Förmodligen det mest lärorika och intressanta jag lyssnat på under de snart tre åren jag spenderat på gymnasiet(det ni!).

Positiv psykologi är mer eller mindre motsatsen till det som vi i vardagen omnämner som psykologi. Psykologi används när människor mår psykist dåliga för att hjälpa dem att må bättre. Positiv psykologi däremot används för att vanliga "normalstörda" personer som du och jag(eller ja, ialf ni(jag är väll snäppet över normalstörd)) ska må bättre.
Det kretsar mycket omkring att skilja på vad du ÄR och vad du GÖR. Även om skillnaden på din INRE värld och din YTTRE värld.
Du ÄR dålig. Det säger din mattelärare efter ett prov. Du tror på honom och känner att du nu är dummare än du trodde att du var innan du skrev provet. Och detta kommer följa med dig tills nästa prov, och nästa, och nästa.
Du har GJORT dåligt ifrån dig, säger din mattelärare efter samma prov. Du känner att du har kapacitet och möjligheten till att göra bättre ifrån dig och utvecklas. Allt ligger i dina egna händer.
Jag ser på film att alla amerikaner är dumma i huvudet(Min INRE värld). Jag åker till USA med detta antagande i huvudet och väljer då omedvetet att se sådant som stödjer ditt antangande. Din INRE värld har ändrat den YTTRE.
Du antar att gud finns. Din INRE uppfattning kommer då hela tiden stöta bort sådant som säger emot din teori och leta efter det i den YTTRE världen som talar för den.
Detta och 4Ö saker till som alla var "sjukt"(försökte vara lite rolig här för föreläsaren abusade "sjukt") intressanta saker. Gäddor som begår självmord, hur man tämjer elefanter osv. Men mest intressant var när vi utdelades en uppgift.
Med 20 strån spaghetti, 90 cm tejp, 90 cm snöre och 1 marshmallow skulle vi på 15 minuter konstruera ett torn. Sagt och gjort tog jag och min käre följeslagare Johan Palmenäs och byggde  ett fantaloniskt torn. Vi var bäst. Något som vi under byggandets gång hela tiden upprepat påpekade för oss själva.
Meningen med detta var att visa på att fria sinnen löser uppgifterna bäst(dagisbarn och/eller Palme o Jag). Ialf om man räknar bort arkitekter, men det är väll en jävla tur ialf. Sämst på uppgiften(förutom alla andra som var i konsertsalen(ödmjukhet= inget man ska slösa med)) är nyexaminerade ekonomistudenter.
Om ni får möjlighet, KOLLA PÅ DENNA FÖRELÄSNING! Ni kommer inte ångra er! Spendera åtminstone lite tid på att kolla in filmerna på deras hemsida. Ju mer ni tänker på det desto mer kommer ni inse att det de pratar om stämmer... sjuka saker.
Men nog om detta! Nu ska jag göra klart lite psykologi, läsa svenska-grejer, äta och sedan åka och träna. Sounds grrrrrrrrrrrreaaaat!
We are the greatest

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0