När jag ändå har ångan uppe...

Nils-Gunnar och Maria-kerstin är ute och åker bil. Nils-Gunnar är mycket stolt över sin välpolerade Nissan Sunny från -87. Nils-Gunnar och Maria-Kerstin är på en tur ner till sin äldsta son Kurt. Kurt bor i skåne. På vägen tar NG upp sin mobil och tänker inte på att han glömmer att gasa. Så ligger han där och puttrar på i 76 km/h på 90-väg en bra stund tills MK påpekar med sin irriterande, rök-rossliga stämma "Det är 90 här gubbskrälle", varpå NG trampar plattan i mattan och lägger sig i 110 knyck. En stund senare börjar de diskutera om hurvida de ska renovera varmvattenberedare eller köpa en ny, och hastigheten sjunker återigen... för att sedan åka upp!... och sedan ner igen när de inte för allt i världen kan komma på vilken radio kanal de ska lyssna på...
Detta var en liten introduktion till en tanke jag många gånger tänkt när jag under nu snart fem månader innehaft körkort, som lyder: vad faen kan inte alla bara använda farthållare för?
Finns det något mer irriterande än ligga bakom den där jävla Nissan Sunnyn från -87 på en 80-sträcka (insåg nu att det var ett jävligt dåligt exempel efter som en såpass gammal bil med allra största säkerhet inte har en farthållare... men... aja!) när de leker jojo med hastigheten.
Tänk om alla bilister bara kunde sätta i farthållaren på angiven hastighet och glida med. Inga farliga upphinningsolyckor pga av varierad hastighet. KRAFTIGT minskad bränsleförbrukning då man slipper onödiga fartökningar. Ett väldigt mycket trevligare flöde på trafiken i allmänhet.
Nackdelar?
"Men man kan ju inte alltid hålla samma hastighet, det finns ju svängar, buhu!"
Point taken, men jag vågar hävda att så länge det inte råder vinterväglag så kan du på i princip alla Svea rikes vägar med hastighet över 80 km/h inte hitta en tillräckligt skarp sväng för att inte bibehålla hastigheten igenom. Motbevisa mig gärna.
"Man kommer ju bli ännu mer okoncentrerad på vägen om man inte behöver gasa!"
Nähe!... Och dessutom skulle det kanske krävas mindre koncentration om man kunde lita på att väglusen framför håller sin hastighet och helt plötsligt inte tvärnitar för att den insett att, ja, vad faen nu folk sänker hastigheten på en raksträcka för.
Jag tror att detta hade gagnat alla bilister som färdas på vanliga vägar(motorvägar kan ni få göra vad fan ni vill på), jag känner att Skövde-vägen skapat ett levande exempel för just det jag försöker förklara. Folk tvingas hålla 80 hela vägen för att slippa fastna på kort och då accepterar dem det och petar i farthållaren för att slippa tänka, och vips har vi skapat en stressfri transportsträcka!
Så snälla Nils-Gunnar och Maria-Kerstin, sälj Nissan-helvetet från -87. Låt den återvinnas till 67 nya fina brödrostar och en kitschig soffa och köp en nyare, snålare, säkrare och framförallt bättre bil. En med farthållare. Och använd den. Tack på förhand.
Er tillgivne Ingemar
Nissan Sunny -87

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0