En tanke

Sjukdomar. Varför finns de? Varifrån kommer de? Hur kan vi skydda oss?

Någonstans i historian började folk bli sjuka. Tidigt dog folk säkert av infektioner och inflammationer på grund av bristande "hygien"(om grottmänniskor hade någon att tala om). Men människor kunde inte greppa orsaken och verkan om sjukdomarna för en ganska nyligen och defitivt inte motverka och bekämpa den förrens det senaste århundradet. Är detta något bra?

Ja självklart. Folk blir botade från sådant som vi inte ens vet vad det är men vi kan rädda dem från en säker död.

Men jag undrar ibland, varför blir vi sjuka? Är det något som uppstått spontant utan någon sorts reaktion på våran livstil eller är det snarare en effekt utav den?

Många människor har genom åren räddats med hjälp utav antibiotika, pencillin, skärpt hygien för sjukvårdspersonal, förståelse för människokroppen etc etc. Men jag tänker, hur mycket har detta sätt att hjälpa människor påverkat den överbefolkning och medföljande problem vi ser idag?
För att inte blanda ihop saker och ting så ska nämnas att det snarare är vårat slöseri med resurser som kommer dra ned oss i fördärvet och inte mängden människor men det är självklart så att om vi hade varit mindre människor hade resurserna räckt längre.

Finns det en "gudomlig" tanke bakom tanken att människor dör av sjukdomar eller är det bara ytterligare något som vi tänkande varelser kan lära oss att undvika(typ som att lära sig simma för att slippa drunkna).

Jag säger inte att jag vill låta människor dö och inte heller att gud försöker hålla oss i schack med hjälp av till ex. AIDS och cancer. Jag bara undrar hur allt hänger ihop...



Finns det samband?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0