Skrällar!

Nu har jag kommit till en sådan punkt i tiden där jag tänkte göra en sån där skräll som kommer en gång i kvartalet ungefär. För just i detta tillfälle sitter jag med en fruktansvärd bakfylleångest påbyggd av en stor skopa av minsantropi.
Det ämne jag tänkte ta upp och försöka skildra min syn på det hela just nu är all den hemska ghettofieringen och segregation i samhället som är så fel och hemsk och den klassiska onda högern för att inte tala om människor med kapital oberoende av politisk åskådning som står till skuld för att samhället delas upp.
Nu vill jag inte smutskasta någon eller peka ut någon specifik grupp utan inom någon form av ramar hålla det här inlägget sakligt (Men detta har jag redan indirekt gjort då jag med ett visst mått av ironi benämnt ena halvan av vårat politiska spektra med negativ värdeladdning) man behöver inte ha ett speciellt sofistikerat intellekt för att komma underfund med konceptet att om vi har två olika jobb varav jobb A inte kräver någon utbildning och är därmed mer lågavlönat än jobb B som kräver X antal år på högskola osv vilket kommer resultera i olika löner för de olika individerna som kommer arbeta med dessa jobb.
Genom att ha konstaterat detta så kan vi även konstatera att i de allra flesta fall så kommer de här individernas årslöner att skilja som så att en av årslönerna kommer vara lite högre än den andra för att en utav de två har utbildat sig och den andre inte. Det var väl heller ingen svår tanke att ta in? (Retorisk fråga du behöver inte svara) Men då kanske vi kan så långt som att säga att den individen som kommer ha mer pengar kommer kunna bo i ett lite finare hus och antagligen även göra det för att mycket vill alltid ha mer. Vilket betyder att så länge vi har någon form av inkomstspridning i Sverige så kommer folk bo i olika områden där det kostar olika mycket att bo. För att kunna ha en jämn spridning av befolkning skulle vi behöva idka en regelrätt och ren planekonomi så att alla invånare i Sverige skulle ha samma lön, vilket jag tror är en ganska generell opinion att kommunism fungerar inte.
För hela grejen att peka ut områden och säga "här bor folk som tjänar mycket pengar tillsammans i fina hus så kan vi ju absolut inte ha det" är i mina ögon ganska meninglöst. Har en person mycket pengar så har han det och det är inte mer med det(märkte att denne person helt plötsligt blev av maskulin karaktär vad sexistisk och ojämnställt av mig). För människor som gör sådana utpekanden bygger bara på den segregation som redan finns genom att peka ut människor på ett sådant sätt.
Sen inser ju även jag att allt inte är frid och fröjd med ett så splittrat land men det finns ju inte så mycket man kan göra. Höja skatterna ännu mer astronomiskt än de 55% folk betalar som når översta skattetaket eller jag ser inga sätt att lösa det grundläggande problemet med att vi faktiskt har en inkomstspridning i Sverige.
För att komma till en punkt.
Håll käft sköt dig själv och behandla alla som du själv vill bli behandlad så tror jag vi får ett så trevligt samhälle som vi någonsin kan få för det perfekta samhället finns inte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0