Livet är hårt

Inte nog med att jag har jobbat som ett jävla svin(och ändå inte blivit färdig på långa vägar) och tränat idag så spinner min hjärna igång när jag sätter mig i bilen. Först över hur fantastiskt Ligga med P3 är. Ett program där allt är öppet och inget döljs och alla säger precis vad man tycker och tänker, man får hopp för mänskligheten. PUBLIC SERVICE ÄR SKITEN!
 
Sedan. Så kommer ekot. Stora översvämmningar. Stora kravaller i Spanien på grund av statens nedskärningar av bistånd till spanska kolgruvor.
 
Ursäkta? Får kolgruvor bistånd?? VAD HÄNDE DÄR??
 
Kol. 1800-talet. På 1800-talet eldade vi med kol och såg ingen ändå på kapitalismens fördelar och hur den lovade att alla skulle bli rika. Jag trodde någonstans utmed vägen vi insett att det inte riktigt fungerar så bra det här med kapitalism. Först och främst bygger kapitalismen på konkurrens. Och för att kunna konkurrera behövs råvaror. Oändliga råvaror. Det existerar ingen oändlig råvara(möjligtvis solljus men det är det ingen jävel som säljer).
 
Ja, ämnet var Spaniens nedskärningar. Jag säger inget om dem i sig. Klart det måste skära ner. Och varför då inte göra det på något som inte borde få finnas överhuvudtaget år 2012. Jag förstår också att det inte är bara att stänga alla gruvor över en natt och så får alla nya jobb.
 
Nu slutade min hjärna att fungera. Så jag släpper Spanien och kolen.

Som tur är snurrar väldigt mycket annat i min skalle. Om hur vi lever 10-20-faldigt över våra tillgångar, över hur pengar skapas ur intet och över hur vår moderna(just nu blomstrande) värld någon gång kommer att krascha. Jag med mina 19 vårar ska väll inte lägga för stora växlar på att tycka och tänka eftersom jag förhållandevis inte varit med om så många ekonomiska kriser men när land efter land går bankruppt och fattiga blir fattigare och rikare rikare, borde inte den breda massan kunna lyfta sina blickar från vardagen för att se vart det skepp vi kallar jorden är på väg?
 
Nu läser du det här(om någon orkat) och tänker kanske: "Amen lätt att sitta bakom en dator och tycka och tänka men ändå inte leva som man lär". Och ja, det är faktiskt ganska lätt att skriva ett blogginlägg. Och ja, jag är inte världens mest miljövänliga person. Men jag tänker väldigt mycket på vad som sker runt omkring mig och i hela världen och hur det hänger ihop. Gör fler människor det kommer det till slut kunna ske saker.
 
Äsch, jag orkar inte motivera. Jag ska gå med i Miljöpartiet och skrika åt alla som tycker jag är en "vegan-miljö-tönt" att de själva är dumma i huvudet för att de inte fattar att världen kommer gå åt helvete om vi inte börjar om från början på något som inte är lika dumt som det är idag.
 
Tack för det. Puss.
 
 
 
 
 
 
Detta är en katt
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Bögjävel

Bra.

2012-07-12 @ 17:31:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0