Linus och feminismen

Hej kära blogg,
 
jag började spåra lite på facebook och kände att de vara dags att gå till ett forum där jag faktiskt har möjligthet att uttrycka mig. Även om det må vara ut i tomma intet så är det ändå skönt att få avreagera sig på ett strukturellt vis och faktiskt komma till avslut i sina tankegångar.
 
Det började som så,
att jag har gått och haft längre inre kamper med mig själv om hur man ska betrakta och hantera feminismen och dess anhängare. Nu menar jag inte att jag på något vis att jag skulle tycka att jämnställdhet inte vore en självklarhet. Men just precis av den anledning att ekonomisk och social jämställdhet är en självklarhet så att jag haft åsikter som att det inte är någon debatt för det borde bara vara självklart och det är först när det begås grova klavertramp av individer.
Saker som kvotering på arbetsplatser/utbildningar(http://www.dn.se/debatt/sluta-kvotera-till-polishogskolan , bara för att ta ett exempel(Jag menar jag förstår vart de är på väg samtidigt som att skulle man implementera samma metodik på tex. en IT-utbildning på en vanlig högskola hade det nog blivit ett himla liv pga att det då rör betyg och intellekt. Inga argument bara en tanke)) osv osv är idéer jag nästan vill spy åt pga att jag har någon form av extremliberal värdegrund där individen och dess frihet är det heligaste trots att jag är i princip kommunist samtidigt som jag sympatiserar mer med högerblockets politiker pga deras, i mitt tycke, mer objektiva retorik. Slutsatsen är väl att jag har haft en inre kamp om vad jag ska tycka huruvida jag har ett bra genustänk eller om jag helt enkelt är en mansgris som lever i en illusion av en postpatriarkalt samhälle.
 
Men för att komma till det som fick igång hjärnan den här gången var en artikel som länkades av Tekniksprånget på facebook(http://www.va.se/ledarskap/va-kvinna/hon-ar-naringslivets-maktigaste-kvinna-2013-482115). Där de gör en intervju med "Svenskt näringslivs mäktigaste kvinna" innehållandes bilden här under.

Vilket får mig att tänka, "okej?". Du är alltså en av de mäktigaste kvinnorna i Sverige och väljer att porträtteras med ena benet uppe på skrivbord i någon form av ansträngd kraftfull men samtidigt kvinnlig och förförsik istället för att bara ta en helt vanlig bild av dig själv sittandes vid ditt skrivbord. 
Det jag tänker är att Svenskt näringslivs mäktigaste man skulle aldrig välja att portätteras på detta vis(dock skulle väl manlig sexualitet porträtteras på ett helt annorlunda sätt men i alla fall).
Sen kanske hela denna bilden grundar sig i ett jag gjorde det för jag ville det scenario, men då vill jag ställa frågan "Varför ville du visas upp på detta vis?".
Det jag tror är att man är kulturellt matad med en normaliserad syn på att män och kvinnor ska porträtteras annorlunda och att då göra detta val normaliserar det ännu mer då det verkar som det är okej att Sandviks VD fotograferas på detta vis. Detta är bara något jag vill belysa jag känner jag kommer ingen vart med min argumentation.
 
När jag ändå är inne på min relation till feminismen så vill jag belysa när man skapar sexism som inte finns.
http://ladydahmer.alltforforaldrar.se/2012/may/oh-shut-the-fuck-up.html
Män säger att kvinnor är vackra utan spackel. Feminist tycker det är fel.
Jag förstår argumentet med att män ska inte säga mig vad jag ska göra och jag vill inte ha fler ideal att följa!
MEN DET HAR JU FÖR FAN INGEN GRUND. Ja, jag vet att många tjejer motiverar sitt sminkande och sina medvetna klädval för att det är för dem själva.
 
MEN NÅGON GÅNG I HISTORIEN SÅ HAR NÅGON GJORT DET VALET FÖR ATT DE VILL KNULLA. 
 

Och vilken är den vanligaste sexuella läggning? Jo, heterosexualitet. Vilket borde betyda att majoriteten av kvinnor vill ligga med män. Och lever vi inte i ett mansstyrt samhälle? Vem har då bestämt att smink är fint på tjejer? JO MEN DET ÄR MÄNNEN!
 
Så då om en man säger "Jag tycker inte att du behöver sminka dig." så...
1. Bryter han den dels det allt för normaliserade skönhetsidealet med smink
2. Så ren lingvistiskt så säger han inte borde utan att han tycker att det borde vara kvinnans val och att han inte ser några som helst problem med att hon väljer att bryta denna norm.
 
Jag menar det är så enkla grejer som man kan göra för att inte underkasta sig patriarkatet. Allting ligger inte på männen även om vi ( trots att jag inte vill erkänna) bär det stora ansvaret. Utan det gäller att bryta sådana här enkla normer igenom att inte gå med på att tycka man ser sliten ut utan smink eller välja att porträtteras sexistiskt.
 
 
 
FUCK YOU, ALLA SUGER :D

Kommentarer
Postat av: Anonym

Ska inte du räkna matte?

Svar: NO!
brodernabra.blogg.se

2013-03-06 @ 11:11:24
Postat av: Pia

Det är inte hon som valt.

2013-10-21 @ 23:54:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0